Het Curriculum Medical Science Liaison is ontwikkeld voor de Medische afdelingen van organisaties in life sciences zoals farmabedrijven. Naast dat dit curriculum een goede basis geeft voor de startende MSL, is het ook interessant als refresher voor meer ervaren medische collega’s.
Het betreft zes modules (face-to-face) waarin achtereenvolgens wordt gesproken over de eigen organisatie, de vergoeding van de zorg in Nederland, de verschillende stakeholders en uiteindelijk hoe je als MSL al je activiteiten optimaal kan implementeren. De vragen die aan de orde komen zijn daardoor ook heel breed:
- Hoe bereik je het meest in je eigen brandteam
- Hoe organiseer je expert bijeenkomsten die meerwaarde opleveren
- Hoe is een ziekenhuis georganiseerd
- Wat is mijn rol in een vergoedingsdossier
Naast een stevig theoretisch kader verzorgd door de gespecialiseerde experts, is dit curriculum nadrukkelijk ook interactief en gericht op toepassing in de eigen dagelijkse praktijk. De face-to-face bijeenkomsten worden voor een aantal onderwerpen ondersteund door online modules die voorafgaand aan de bijeenkomst worden doorgenomen.
Logistiek
- De kosten bedragen €2.950 per deelnemer
- Zes verzorgde fysieke bijeenkomsten van 9:00 tot ± 15:30
- Toegang tot relevante online modules
- Locatie: Kantoor Smelt – Hilversum
Module 1:
Introductie in Medical Affairs
Datum: TBA
Wat is de rol van Medical Affairs en hoe is deze veranderd over de tijd? Wat is de bijdrage en invloed op het strategische plan en hoe werk je optimaal samen in een cross-functioneel team?
Medical Affairs binnen de eigen organisatie
Marc Broeren, Medisch directeur Takeda
- De rol van Medical Affairs / MSL
- Trends & transities binnen Medical Affairs
- Verantwoordelijkheden
De MSL
Dagmar Bos; Eigenaar The Next Step coaching, voormalig Brand Leader Eli Lilly & company
- Medical plan versus brandplan
- Interne Stakeholders & accountplan
- Samenwerking – en buitenwereld
Module 2:
Van strategie naar medical tactics
Datum: TBA
Bouwend op het medical plan uit module 1, zullen er deze dag diverse strategische tools uitgelicht worden. Doordat er met deze tools wordt geoefend tijdens deze dag, ga je constructiever kunnen bijdragen aan de brandstrategie. In het tweede deel worden de strategische prioriteiten doorvertaald in medische activiteiten.
Medical Tactics
Marius Hooft; Eigenaar HOOFT Strategy & Development
- Strategische tools
- Medical KPIs / targets
- Medical tactics: oa. Congresseren, adviesraden & geven van presentaties
Module 3:
Financiering en vergoeding
Datum: TBA
Deze module start met de holistische perspectief op het zorgstelsel. Hoe komt er geld binnen en waar wordt het aan uitgegeven? Daarnaast worden de key spelers uitgelicht. Vervolgens wordt er dieper ingegaan op de vergoeding van geneesmiddelen, waarbij onder andere het vergoedingsdossier aan de orde komt.
Financiering van de gezondheidszorg
Ulrich Oron; Apotheker en partner C3 adviseurs
- Financiering zorgstelsel
- De belangrijke stakeholders in financiering van de zorg
- Farmaco-economisch perspectief
Geneesmiddelen vergoeding en geneesmiddelendossier
- Geneesmiddelen vergoeding
- Intramuraal / extramural / sluis
- Vergoedingsdossier en de rol van MA
Module 4:
Het ziekenhuis, de experts en het (samen)werken in een DMU
Datum: TBA
Tijdens module vier gaan we nog verder in op de klanten. Eerst wordt het ziekenhuis toegelicht om vervolgens in te zoomen op het benaderen van complexe samenwerkingsverbanden. Als laatste wordt er deze dag gekeken wat de beste benadering is van experts op het vakgebied.
Organisatie van het Ziekenhuis
Pieter Grasveld; Consultant Healthcare
- Structuur ziekenhuis
- Rollen binnen het ziekenhuis
- Stakeholders in en van het ziekenhuis
DMU benadering
Sandra Hegge, MBA
- Wat is een DMU
- DMU mapping & management
- Bouwen van partnerships, strategische doelen en tactics
Module 5:
De patiënt (Centraal) & Value Based Healthcare
Datum: TBA
Waar in module vier de focus lag op het ziekenhuis en de benadering van de DMUs, gaat het in de ochtend van module vijf om de patiënt. Daarnaast zal er in de middag aandacht zijn voor Value Based Healthcare. Wat is de meewaarde van VBHC en hoe kun je het optimaal inzetten vanuit medical?
De patiënt centraal
- Gezondheidszorg voor de indiviuele patient met therapie op maat oplossingen
- Het verenigen van diverse disciplines
- Het optimaal behandelplan overleg
Value Based HealthCare
Jannie van den Broek
- Wat is VBHC en waarom is het belangrijk
- Hoe kun je VBHC inzetten
- Hoe maak je VBHC inzichtelijk & meetbaar
Module 6:
Data, Tactics & Medisch projectmanagement
Datum: TBA
Business analytics & Medical tactics
Andries Feenstra; Eigenaar en oprichter Spot-On insights
- Belang en toekomst van data sciences in de farmaceutische industrie
- KPIs, doelen en targets
- Van data tot inzichten tot actie
Praktisch project management
Jolanda Hovinga
- Doel en resultaat bepalen
- Rolverdeling, afspraken maken en risicoanalyse
-
Voortgang: Teamontwikkeling & project-beheersing
Voor meer informatie, neem contact op met ons op via training@smelt.nl of +355430021 of via whatsapp +31621108845.
Na het volgen van dit programma heeft de MSL kennis gemaakt met de beginselen van Medical Affairs, weet wat een Medical Affairs strategy is, heeft kennis van het Nederlandse zorglandschap, de bekostinging en de financiering van zorg en geneesmiddelen (en medical devices), en kan tactics benutten en inzetten bij de juiste stakeholders.
De Smelt Academy biedt een separate training: Communicatie training voor medics
Voor meer informatie neem contact op met ons kantoor.
Facts
Doelgroep: | Medical Science Liaison Medische afdelingen van organisaties in life sciences zoals farmabedrijven |
Duur: | 6 dagen |
Vorm: | Klassikale bijeenkomsten |
Tijd: | Aanvang 9:00 uur en einde omstreeks 15.30 uur |
Locatie: | Smelt Academy Olympia 2G 1213 NT Hilversum 035-5430021 |
Lunch / diner: | Tijdens de trainingen wordt een lunch geserveerd |
Competenties: | Samenwerken, klantgerichtheid, integriteit, conceptueel denken, analyseren, toekomstgerichtheid |
Kosten: | €2.950,00 (voor interim professionals die lid zijn van het interim platform geldt een korting van 25%) |
- Marc broeren; Medical director Takeda
- Dagmar Bos; Eigenaar The Next Step coaching, voormalig Brand Leader Eli Lilly & company
- Andries Feenstra; Eigenaar en oprichter Spot-on insights
- Marius Hooft; Eigenaar HOOFT Strategy & Development
- Ulrich Oron; Apotheker en partner C3 adviseurs
- Pieter Grasveld; Consultant Healthcare
- Sandra Hegge, MBA
- Jannie van den Broek
- 13-9 / 27-9 / 11-10 / 15-11 / 13-12