Hoe vergroot je de kans op succes? Door niets aan het toeval over te laten en elk stap van access tot in de finesse te begrijpen en in samenwerking met je collega’s toe te passen. Dit gloednieuwe curriculum Market Access (from EMA to prescription) biedt kennis en inzicht in alle niveaus van toegang van geneesmiddelen in Nederland. Wat is de impact van samenvatting van de Productenkenmerken (SmPC) en waarom is het zo belangrijk dat de beroepsgroep zit te wachten op jouw product.
Registratie is geen garantie voor resultaat. Inkoopbeleid, vergoedingsaanvragen en de rol van de beroeps- en patiëntenvereniging zijn minstens zo belangrijk.
Market access betekent dat op alle niveaus deuren geopend moeten worden. In dit curriculum leer je waar deze deuren zich bevinden en wie de sleutels in handen heeft.
Cursus Access to prepare for an excellent launch
Registratie en de impact van de SmPC
Datum: 26 januari
Spreker: Marloes van der Geer
- Hoe komt de SmPC tot stand
- Welke afwegen spelen hierbij een rol
- Wat is de invloed van de SmPC op Patient Access
Module 2:
De vergoeding van een geneesmiddel
Datum: 9 februari
Spreker: Pauline Pasman
- Intramurale en extramurale vergoeding van geneesmiddelen
- De rol van de verschillende stakeholders
- Hoe werkt de sluis precedure
Module 3:
De rol van de beroepsgroep en patiëntenorganisaties bij de vergoeding van een geneesmiddel
Datum: 1 maart
Spreker: Pieter Grasveld
- De formele en informele rol van de beroepsgroep bij de vergoeding van geneesmiddelen
- De rol en de belangen van patiëntenorganisaties
- Samenwerken met belanghebbenden
Module 4:
Patient Access in ziekenhuizen
Datum: 15 maart
Spreker: Bas van der Mierden
- Van add on status tot beschikbaarheid in het ziekenhuis
- Rol en belangen van stakeholders in het ziekenhuis
- Financiële belangen binnen het ziekenhuis
Module 5:
Contracteren en zorginkoop
Datum: 5 april
Sprekers: Marieke Pronk en Thierry van den Heuvel
- Onderhandeling tussen ziekenhuis en zorgverzekeraar
- Belang van dure geneesmiddelen in de financiering van ziekenhuizen
- Contractvormen
Module 6:
De rol van de beroepsgroep bij de inkoop van geneesmiddelen
Datum: 19 april
Spreker: Maryse Spapens
- De rol van de ziekenhuisapotheker
- Hoe werkt een geneesmiddelencommissie?
- De juiste zorg op de juiste plaats / patient support programma’s
Module 7
Stakeholder Analyse
Datum: 17 mei
Spreker / Trainer: Sandra Hegge
- Interactieve workshop stakeholdermanagement
- Stakeholder analyse met eigen casuïstiek
- Ontwikkelen van persoonlijk strategisch plan
Module 8
Graduation Lunch
Datum: 24 mei
- Feestelijke afsluiting Curriculum
- Elevator pitch persoonlijke casus / persoonlijke ontwikkeling
- Netwerkbijeenkomst alumni
Persoonlijke casus
Voorafgaand aan het curriculum voer je een intakegesprek met de cursus coördinator waarin jouw persoonlijke leerdoelen en de vraagstelling voor jouw casus worden besproken. Het kan zijn dat je gaat werken aan een concreet probleem binnen jouw organisatie, maar het kan ook dat je kiest voor een meer algemene onderzoeksvraag. Betrek jouw organisatie bij het uitwerken van de casus, bijvoorbeeld door een mentor binnen jouw bedrijf te kiezen met wie je kunt sparren.
Het eindproduct van de casus wordt in vertrouwelijke setting gepresenteerd aan jouw werkgever en de onafhankelijke cursus coördinator. Daarnaast zal in de laatste module door alle deelnemers een elevator pitch worden gegeven over de casus, waarbij uiteraard rekening wordt gehouden met vertrouwelijkheid.
Tijdens de tweewekelijkse plenaire bijeenkomsten in het Smelt trainingslab zullen experts en docenten uit het werkveld de connectie tussen theorie en de praktijk overbrengen. Daarnaast werk je tijdens het curriculum aan een persoonlijke casus, waarbij je met een concrete vraag binnen jouw organisatie aan de slag gaat. De casus zal als rode draad door de verschillende modules lopen om een afspiegeling te geven van de praktijk. Het resultaat van de casus zal direct toepasbaar zijn voor de organisatie.
Facts
Doelgroep: | Medewerkers in de NL life sciences and health care industrie die nu of in de toekomst een bijdrage willen leveren aan een succesvolle launch van een therapie of geneesmiddel. Het curriculum is breed opgezet en is bedoeld voor medewerkers die werkzaam zijn in een farmaceutisch bedrijf en een bredere kijk willen hebben op de verschillende niveaus van market access van een geneesmiddel of therapie in Nederland. Je bent nu of in de toekomst werkzaam in een farmaceutisch bedrijf. Customer facing Behoefte aan een breder begrip over de toegang van geneesmiddelen Professionals die betrokken zijn bij een product launch |
Duur: | 8 klassikale bijeenkomsten aangevuld met online modules |
Vorm: | Blended: online sessies & gastsprekers op locatie |
Tijd: | Aanvang 9.00 uur en einde om 13.00 uur |
Locatie: | Smelt Academy, Olympia 2G in Hilversum |
Lunch / diner: | De lunch wordt door Smelt Academy verzorgd. |
Competenties: | Launch excellence, Stakeholder management, Stakeholder analyse, Contractering, SmPC tekst en de invloed op launch |
Kosten: | € 4.750,00 (Zelfstandig interim professionals kunnen een korting krijgen). |
Per module zijn er gastsprekers bereid gevonden die toelichten welke rol hun organisatie heeft in de samenwerking naar een optimale lunch.
- Nog geen data bekend